3.1 Bewoners, forenzen en bezoekers reizen makkelijker en sneller van en naar Den Helder en de omliggende regio. |
|---|
Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken? |
Reistijd auto Amsterdam – Den Helder Veerhaven. |
Waarde 2021: 1 uur 17 minuten |
omschrijving indicator: |
Gemiddelde reistijd per auto van Amsterdam CS naar Den Helder veerhaven (TESO) op de vrijdagmiddag tussen 12.00 en 16.00 uur |
(extra) toelichting indicator: |
De reistijd was in 2021 gemiddeld 1 uur 17 minuten. |
Wat hebben we ervoor gedaan? |
Activiteit 3.1.1 |
We zetten in op een lobbytraject bereikbaarheid voor definitief uitsluitsel over het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio via de wegen A7, A9, N9, N99 en/of N245. |
Toelichting activiteit |
Ook de optie voor een nieuw aan te leggen tracé voor de N77 wordt hierbij meegenomen. |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Op 24 augustus 2021 is het lobbydocument bereikbaarheid Noord-Holland Noord vastgesteld in het college en vervolgens gedeeld met de raad onder begeleiding van een raadsinformatiebrief. |
Activiteit 3.1.2 |
We overleggen samen met de provincie Noord-Holland met onder andere NS/ProRail over de verbetering van de spoorverbinding tussen Den Helder en Amsterdam en Den Helder en Haarlem. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Met de andere gemeenten, provincie en de vervoerders hebben we een 10-puntenplan opgesteld. Dat plan is aangeboden aan de bestuurders en door het college geaccepteerd. In verschillende werkgroepen worden de thema's uitgewerkt. Namens de gemeenten levert de gemeente Den Helder de corridormanager. |
Activiteit 3.1.3 |
In het samenwerkingsverband Maritiem Cluster wordt gekeken naar de mogelijkheden voor een betere ontsluiting van de Marinehaven en de TESO-haven voor de langere termijn. |
Toelichting activiteit |
In het kader van De Kop Werkt! vindt onderzoek plaats voor no-regretmaatregelen voor de korte en middellange termijn. |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
We hebben via integrale strategische sessies/overleggen in o.a. het Maritieme Cluster de mogelijkheden verkend die bij kunnen dragen aan een betere ontsluiting. Om in een vervolg stadium mogelijke oplossingen voor te dragen die bij zullen dragen aan een betere ontsluiting. |
Activiteit 3.1.4 |
De maatregelen uit het in mei 2020 vastgestelde uitvoeringsplan fietsvisie Den Helder realiseren. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Voor het fietsverkeer hebben wij de voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van een vrijliggend fietspad tussen de rotonde Breewijd/Zuiderhaaks en de bocht Breewijd/Zuidwal. Ook de 2 veilige fietsoversteken van de Schootenweg met de Industrieweg en de Nijverheidsweg zijn dit jaar opgepakt. |
Activiteit 3.1.5 |
We richten ons op duurzaam en toeristisch vervoer door in te zetten op fietsverkeer en het realiseren van mobipunten (knooppunten voor verschillende vervoerswijzen). |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Voor het fietsverkeer hebben wij de voorbereidingen getroffen voor het uitvoeren van een vrijliggend fietspad tussen de rotonde Breewijd/Zuiderhaaks en de bocht Breewijd/Zuidwal die in 2022 wordt uitgevoerd. Ook de 2 veilige fietsoversteken van de Schootenweg met de Industrieweg en de Nijverheidsweg zijn dit jaar voorbereid zodat uitvoering in 2022 kan plaatsvinden. Voor de Mobipunten is afgelopen jaar de BV opgericht waar wij als gemeente voor 1/3 aandeelhouder zijn. Daarnaast is in december 2021 het verkeersbesluit gepubliceerd voor het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen voor drie deelvoertuigen. |
Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en) |
- |
