Onroerende zaakbelastingen
De onroerende zaakbelasting (OZB) is gebaseerd op de waarde van een onroerende zaak. Die waarde stellen we jaarlijks vast met een waarde onroerende zaken (WOZ)-beschikking. In 2021 hanteren we hiervoor de waarde-peildatum van 1 januari 2020. We ramen de opbrengst aan OZB in 2021 inclusief de voorgestelde 2,3% verhoging op € 14.554.000 Sinds 2009 stellen we de tarieven van de onroerende zaak belastingen vast op een percentage van de WOZ-waarde.
Soort | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
|---|---|---|---|---|
Eigenaren woningen | 0,1360% | 0,1336% | 0,1288% | nnb |
Eigenaren niet-woningen | 0,3800% | 0,3712% | 0,3784% | nnb |
Gebruikers niet-woningen | 0,3300% | 0,3232% | 0,3298% | nnb |
Afvalstoffenheffing
De afvalstoffenheffing gebruiken we om de kosten voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afval te dekken. De gemeentelijke afvalstoffenheffing wordt voor een groot deel bepaald door het tarief uit de dienstverlening overeenkomst (DVO) met de HVC. Andere kostencomponenten van de afvalstoffenheffing zijn: 30% kosten schone straat (o.a. kosten van legen en schoonhouden van openbare afvalbakken, vegen en borstelen, handhaving), overige diensten afval, inzet eigen gemeentelijke dienst, kosten van invordering en verhaal, kwijtscheldingen, BTW en afvalstoffenbelasting.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing in 2021:
Soort | 2020 | 2021 |
|---|---|---|
eenpersoons huishoudens | 284,64 | 286,80 |
meerpersoons huishoudens | 427,44 | 437,28 |
Dit is inclusief inflatiecorrectie en honderd procent dekkingspercentage.
De afvalstoffenheffing is de enige heffing waarvoor kwijtschelding kan worden aangevraagd. De totale opbrengst van de afvalstoffenheffing is geraamd op € 10.664.800. De werkelijke opbrengst is € 10.796.516. Dit is € 131.716 hoger. Oorzaak is een vrijval vanuit de voorziening dubieuze debiteuren van € 134.000.
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing | ||
x € 1.000 | ||
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente: | ||
7.3 Afval | 9.222 | |
Inkomsten taakveld(en), excl. Heffingen: | ||
7.3 Afval | -987 | |
Netto kosten taakveld | 8.235 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
2.1 Verkeer en vervoer - 30% schone straat | 535 | |
6.3 Inkomensregelingen - kwijtscheldingen | 625 | |
Belastingen Overig - Cocensus | 199 | |
BTW | 1.751 | |
Totale kosten | 11.345 | |
Opbrengst heffingen | 10.797 | |
Dekking | 95% | |
Rioolheffing
Als gemeente geven wij geld uit voor onderhoud, beheer en het verbeteren en vervangen van de riolering en voorzieningen die daarbij horen. Deze kosten worden gedekt uit de rioolheffing die onze bewoners en bedrijven betalen. In 2017 is een Gezamenlijk gemeentelijk rioleringsplan Noordkop 2018 tot en met 2022 vastgesteld. De rioolheffing voor Den Helder is in de planperiode gesteld op € 130,00 per jaar (was in 2017 nog € 157,00). Bij de berekening van de kostendekking is rekening gehouden met de richtlijnen uit het Besluit begroting en verantwoording (BBV).
Verder wordt in de berekening van het tarief rekening gehouden met de aan de riolering gerelateerde kosten, zoals straatreiniging, kolken zuigen, perceptiekosten (kosten van aanslagoplegging en inning) en btw. Het tarief is € 130,00. De opbrengst 2021 is na wijziging begroot op € 4.010.200. De werkelijke opbrengst is € 4.064.540. De totale kosten riolering zijn € 4.319.505. Daarmee komt de dekking uit de heffing op 94% en wordt 6% gedekt uit de voorziening riolering. De stand van de voorziening riolering is op 31-12-2021 € 4.185.000. Een afname ten opzichte van de stand per 1-1-2021 met € 495.000.
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing | ||
|---|---|---|
x € 1.000 | ||
Kosten taakveld(en) incl. (omslag)rente | ||
7.2 Riool | 3.667 | |
Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen | ||
7.2 Riool | -221 | |
Netto kosten taakveld | 3.446 | |
Toe te rekenen kosten: | ||
Overhead | 396 | |
BTW | 504 | |
Totale kosten | 4.346 | |
Opbrengst heffingen (94%) | 4.065 | |
Dekking uit voorziening riolering (6%) | 281 | |
Dekking | 100% |
Forensenbelasting
De gemeente heft forensenbelasting van personen die niet in de gemeente staan ingeschreven en wel beschikken over een gemeubileerde woning in de gemeente. De tarieven zijn afhankelijk van de WOZ-waarde van de woning.
De opbrengst forensenbelasting voor 2021, inclusief de 2,3% verhoging is begroot op € 661.000.000 Bij deze prognose is geen rekening gehouden met de eventuele gevolgen van de coronacrisis.
Voor de forensenbelasting heeft Cocensus in 2021 bijna nog geen opbrengst gerealiseerd. De aanslagen forensenbelasting werden t/m 2015 toe opgelegd in hetzelfde belastingjaar waarop de aanslag betrekking heeft. Dus aanslagen 2015 werden nog in 2015 opgelegd. Door een uitspraak van de Hoge Raad in 2015 is echter jurisprudentie over de forensenbelasting ontstaan die nadelig voor de gemeenten is uitgevallen. De Hoge Raad heeft in het Arrest van 6 februari 2015 bevestigd dat gemeenten geen forensenbelasting mogen heffen wanneer eigenaren in de verhuurbemiddelingsovereenkomst (VBO) hebben opgenomen dat zij de vakantiewoning zelf niet meer dan 90 dagen per jaar gebruiken. Dat de vakantiewoning de rest van het jaar niet verhuurd is geweest maakt niet uit en is geen grond om een aanslag forensenbelasting op te leggen.
De gevolgen van deze uitspraak zijn:
- Na het Arrest van de Hoge Raad hebben veel eigenaren de overeenkomsten aangepast, zodat de eigenaar de vakantiewoning het gehele jaar exclusief voor verhuur bestemd. Een zeer groot gedeelte van de tweede woningen in Den Helder wordt gebruikt als beleggingsobject en door het jaar heen zo veel mogelijk verhuurd aan toeristen. In de praktijk verblijven hier maar weinig eigenaren zelf meer dan negentig dagen per jaar in hun tweede woning. Een verhuurbemiddelings overeenkomst (VBO) met de clausule dat de woning niet meer dan 90 dagen zelf gebruikt mag worden, leidt daarom vanaf 2015 altijd tot vrijstelling van de aanslag forensenbelasting.
- Door het Arrest kunnen we vanaf het belastingjaar 2016 pas na afloop van het belastingjaar vaststellen of voldaan is aan het negentig dagen criterium, of dat er wel of niet sprake is van een uitzondering. Hierdoor kunnen de aanslagen van 2021 pas in 2022 worden opgelegd.
De prognose van Cocensus is wel dat, gebaseerd op de cijfers van 2020 waarin ook sprake was van eventuele nadelige effecten als gevolg van corona, het geraamde bedrag wel gerealiseerd gaat worden. Over 2020 is inmiddels een bedrag van € 710.000 gerealiseerd.
De belasting bij een WOZ-waarde van: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
|---|---|---|---|---|
minder dan € 30.000 | € 370,55 | € 380,20 | € 389,95 | vervalt |
€ 30.000 maar minder dan € 50.000 | € 702,45 | € 720,70 | € 737,30 | € 749,10 |
€ 50.000 maar minder dan € 75.000 | € 793,15 | € 813,75 | € 832,45 | € 845,75 |
€ 75.000 maar minder dan € 100.000 | € 830,30 | € 851,90 | € 871,50 | € 885,45 |
€ 100.000 maar minder dan € 125.000 | € 871,55 | € 894,20 | € 914,75 | € 929,40 |
€ 125.000 maar minder dan € 160.000 | € 914,90 | € 938,70 | € 960,30 | € 997,65 |
€ 160.000 en meer | € 949,35 | € 974,05 | € 996,45 | € 1.012,40 |
Toeristenbelasting
Toeristenbelasting wordt geheven voor het recreatief verblijf per overnachting door personen die niet in de gemeente Den Helder in de basisregistratie Personen staan ingeschreven. De belastingplichtige is de eigenaar/verhuurder van de accommodatie. Door een tariefswijziging in 2014 wordt de toeristenbelasting per overnachting opgelegd en de opgave volgt na het sluiten van het boekjaar. Gevolg van deze maatregel is dat over 2021 de aanslag pas in 2022 kan worden opgelegd. Hierdoor zijn er over 2021 nog geen inkomsten toeristenbelasting ontvangen.
De toeristensector is een van de sectoren die is getroffen door corona. De toeristenbelasting was een van de belastingen waarvan is besloten dat hier over in 2020 uitgestelde betaling voor zou gelden en er een betalingsregeling getroffen kon worden met Cocensus. Inmiddels is er over 2020 voor € 649.000 aan opbrengst gerealiseerd wat meer is als de bijgestelde prognose.
Voor 2021 blijft het lastig een prognose van de uiteindelijke opbrengst af te geven omdat het nog onduidelijk is wat de invloed van COVID-19 in 2021 is geweest op het toeristisch verblijf in de gemeente. Meer duidelijkheid zal blijken in de komende maanden als de definitieve aangiften over 2021 binnen gaan komen.
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Tarieven per persoon per nacht | € 1,31 | € 1,35 | € 1,38 | € 1,40 |
Bouwleges
Bouwleges zijn leges die worden geheven op grond van aanvragen in het kader van de Omgevingswet (bouw, sloop, wijziging etc.). De opbrengst voor 2021 is geraamd op € 1.189.000 en er is voor € 1.745.000 gerealiseerd.
Hierbij is rekening gehouden met een korting van € 95.000 voor vergunningen die betrekking hebben op verduurzaming van gebouwen. Het aantal vergunningen heeft de afgelopen jaren een stijgend verloop gehad en daarmee de legesopbrengsten. Omdat de leges kostendekkend mag zijn maar soms meer opbrengt en soms minder wordt gebruik gemaakt van een egalisatiereserve om deze overschotten en tekorten te verrekenen.
Berekening kostendekkendheid bouwleges | bedrag |
|---|---|
lasten taakveld(en), inclusief (omslag)rente: | |
8.3 Wonen en bouwen | 895 |
baten taakveld(en), exclusief heffingen: | |
8.3 Wonen en bouwen | 0 |
Toe te rekenen kosten: | |
- overhead inclusief (omslag)rente | 635 |
Totale lasten taakveld(en) | 1.530 |
Dekkingsmiddelen | |
Opbrengst heffingen | -1.700 |
Totale dekking | -1.700 |
Dekkingspercentage | 11% |
Overige leges
De gemeente heft leges voor verschillende producten en diensten die we verstrekken. We doen dit op grond van artikel 229 van de Gemeentewet en op grond van de legesverordening. Voor een aantal van de producten die onder deze categorie leges vallen (paspoorten, Nederlandse identiteitskaarten, rijbewijzen, vergunningen kansspelen, verklaringen omtrent gedrag en naturalisatiegelden) worden de (maximum)tarieven vastgesteld door het Rijk en heeft de gemeenteraad geen vrijheid om hiervoor zelf een tarief voor vast te stellen.
Door een wijziging van de Paspoortwet in 2014 is de geldigheidstermijn van een paspoort en Nederlandse identiteitskaart (NIK) voor personen boven de 18 jaar verlengd van 5 jaar naar 10 jaar. Hierdoor is vanaf 2019 het aantal paspoortaanvragen van deze producten gehalveerd. Dit heeft ook gevolgen voor de opbrengst van de gemeenteleges op deze producten voor de begroting 2021.
Ook is er in 2021 evenals in 2020 een daling van het aantal aanvragen voor paspoorten en identiteitskaarten als gevolg van de coronacrisis waar te nemen.
Tevens lopen ook de inkomsten uit leges voor uittreksels en akten burgerlijke stand nog steeds terug omdat (overheids)instanties de gegevens zelf via het BRP-netwerk kunnen raadplegen en de burger dit niet meer hoeft te bewijzen via een papieren document. Vermindering van administratieve lasten door meervoudig gebruik van enkelvoudige opslag van persoonsgegevens in de basisregistratie personen. Een andere voor de terugloop van deze leges is dat inwoners steeds meer gebruik maken van het digitaal aanvragen van bepaalde producten waarop een korting van 50% wordt gegeven bij een digitale aanvraag.
De opbrengst aan overige leges, inclusief de indexering van 2,3% in 2021 bedraagt:
Soort | raming | realisatie |
|---|---|---|
Leges burgerzaken | 875.000 | 709.000 |
Overige rechten en leges | 166.000 | 127.000 |
Lijkbezorgingsrechten
Deze heffing is een vergoeding voor diensten van de gemeente. Er zijn meerdere tarieven voor het begraven en de huur van graven en urnen nissen. De opbrengst 2021, inclusief de voorgestelde verhoging met 2,3%, was geraamd op € 256.000. Inmiddels is € 289.000 gerealiseerd.
Precariobelasting
Precariobelasting is een vergoeding voor voorwerpen van derden die onder, op, of boven gemeentegrond staan. De fiscale opbrengst in 2021, inclusief de voorgestelde verhoging van 2,3% was geraamd op € 45.000. Een deel van de precario wordt opgelegd door Cocensus. De gerealiseerde opbrengst van het Cocensusdeel is € 16.000.
Lastendruk
Kwijtschelding
Er wordt alleen kwijtschelding verleend voor de afvalstoffenheffing. Er is voor € 700.000 begroot en voor € 535.000 gerealiseerd.
Behandeling kwijtschelding | Ingekomen | Afgedaan | Toegekend | Gedeeltelijk toegekend | Afgewezen | Ingetrokken |
|---|---|---|---|---|---|---|
Automatische verzoeken | 1.238 | 1.238 | 1.238 | 0 | 0 | 0 |
Schriftelijke verzoeken | 1.106 | 835 | 339 | 9 | 469 | 18 |
Administratief beroep | 7 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totalen | 2.351 | 2.073 | 1.577 | 9 | 469 | 18 |
Bezwaar- en beroepschriften
Burgers en bedrijven kunnen bezwaar maken tegen de opgelegde gemeentelijke belastingen en de opgelegde WOZ-beschikkingen.
Bezwaar- en beroepschriften WOZ en heffingen | |||
Behandeling bezwaarschriften | Ingekomen | Afgedaan | Nog te doen |
|---|---|---|---|
Bezwaar WOZ | 566 | 465 | 101 |
Beroep WOZ | 4 | 0 | 4 |
Bezwaar overige heffingen | 250 | 239 | 11 |
Beroep overige heffingen | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 820 | 704 | 116 |
- De nog niet afgehandelde WOZ-bezwaren zijn niet-woningen waarmee met de belanghebbenden nog overleg is.
- De nog niet afgehandelde heffingsbezwaren zijn bezwaren die recent zijn ingediend en waarvan de afhandelingstermijn nog niet is verstreken. Alle nog openstaande bezwaren worden binnen de wettelijke termijn afgehandeld.
Woonlasten
Een indicator voor de hoogte van de woonlasten is de OZB-eigenarenbelasting voor een woning met een gemiddelde waarde, vermeerderd met afvalstoffenheffing meerpersoonshuishouden en de rioolheffing.
De COELO te Groningen verzamelt de cijfers. COELO is het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de Lokale Overheden en is onderdeel van de Rijksuniversiteit Groningen.
Overzicht lastendruk gemeenten 2021 volgens COELO
Overzicht woonlasten 2021 Meerpersoonshuishouden | |||||
Gemeente | Tarief OZB % woningen | Afvalstoffenheffing € | Rioolhefing € | Woonlasten € | nr. lijst |
|---|---|---|---|---|---|
Alkmaar | 0,074 | 307,41 | 151,02 | 654 | 12 |
Heerhugowaard | 0,0976 | 295,66 | 205,91 | 767 | 98 |
Hollands Kroon | 0,1143 | 328,44 | 196,92 | 837 | 199 |
Hoorn | 0,09284 | 306,07 | 158,55 | 702 | 37 |
Schagen | 0,1235 | 372,00 | 170,00 | 851 | 215 |
Den Helder | 0,1288 | 437,28 | 130,00 | 787 | 118 |
Opbrengsten belastingen en leges
Opbrengst belastingen | rekening | begroting | rekening | saldo |
|---|---|---|---|---|
2020 | 2021 | 2021 | ||
Leges burgerzaken | -563 | -875 | -708 | -167 |
Overige rechten en leges | -122 | -166 | -140 | -26 |
Lijkbezorgingsrechten | -268 | -256 | -281 | 25 |
Afvalstoffenheffing en reinigingsrecht | -10.264 | -10.665 | -10.797 | 132 |
Rioolhefffing | -3.924 | -4.010 | -4.065 | 54 |
Leges Omgevingsvergunningenj | -970 | -1.189 | -1.700 | 510 |
OZB gebruikers niet-woningen | -3.356 | -3.466 | -3.618 | 152 |
OZB eigenaren niet-woningen | -4.465 | -4.520 | -4.513 | -7 |
OZB eigenaren woningen | -6.215 | -6.568 | -6.653 | 84 |
Forensenbelasting | -692 | -661 | -710 | 49 |
Toeristenbelasting | -539 | -740 | -980 | 241 |
Precariobelasting | -17 | -16 | -16 | 0 |
Totaal | -31.395 | -33.132 | -34.180 | 1.049 |
