Bestuurlijke vernieuwing

Doelen

1.3 Inwoners en ondernemers ervaren betere dienstverlening van de gemeente Den Helder.

Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken?

Het gemiddelde rapportcijfer dat ondernemers de dienstverlening van de gemeente geven.

Waarde 2021: 6,5

omschrijving indicator:

(extra) toelichting indicator:

Dit rapportcijfer is aan ondernemers gevraagd in de Ondernemerspeiling (onderdeel van Waarstaatjegemeente.nl).

Het gemiddelde rapportcijfer dat inwoners de dienstverlening van de gemeente geven.

Waarde 2021: 6,0

omschrijving indicator:

(extra) toelichting indicator:

Gemiddeld geven inwoners een 6,0 voor de dienstverlening, 69% geeft een voldoende.

2019   2020   2021
-   7,0   6,0

Bron: Inwonerspanel Den Helder.

MKB-onderzoek (peiling MKB-vriendelijkste gemeente)

Waarde 2021: 5,6

omschrijving indicator:

De verkiezing MKB-vriendelijkste gemeente is een initiatief van MKB-Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau LexNova. Het is een tweejaarlijkse prijs, waaraan gemeente Den Helder in februari 2021 (editie 2020/2021) voor de eerste keer meedeed. De ranglijst is in juli 2021 bekend gemaakt.

(extra) toelichting indicator:

Uit het onderzoek kwam een gemiddelde waardering van 5,6. Met een kanttekening, dat er voor een representatief onderzoek te weinig respondenten waren.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Activiteit 1.3.1

We organiseren een laagdrempelige bereikbaarheid voor vragen van bewoners, via steunpunten in de wijk en verbetering van de digitale dienstverlening.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

We hebben vier wijksteunpunten ingericht. Daar kunnen inwoners, dicht bij huis, informatie, advies en hulp krijgen bij uiteenlopende vragen. Zoals rond geldzorgen, werkloosheid, een onrustige thuissituatie, ingewikkelde regelgeving of de veiligheid en leefbaarheid in hun buurt.
Deskundigen van de gemeente en maatschappelijke organisaties op het gebied van welzijn, zorg, geld- en regelzaken, veiligheid en leefbaarheid zijn aanwezig op de wijksteunpunten. Zij zijn er om met inwoners mee te denken en samen te werken aan oplossingen. Samenwerking met vrijwilligers, wijkbewoners en wijkplatforms is een belangrijk uitgangspunt, omdat veel oplossingen in de wijk aanwezig zijn. Door zo met elkaar samen te werken, kunnen we vragen en ideeën snel oppakken, op een manier die aansluit bij wat nodig is.
Vooralsnog zijn alle vier de wijksteunpunten één dagdeel per week open. Uitbreiding van die openstelling gaat plaatsvinden in de loop van 2022.

Vanuit het programma Excellente dienstverlening zijn de verschillende werkgroepen bezig geweest met het verbeteren van de dienstverlening. Het proces meldingen openbare ruimte is onder de loep genomen en er is een verbetervoorstel opgeleverd. Dit ligt momenteel bij I&T ter uitvoering. Daarnaast is een aantal brieven hertaald. In nauwe samenwerking met het Taalcentrum-VU is een aantal brieven naar B1 niveau herschreven. Ook zijn we druk met een interactieve kaart; deze toont informatie over de gemeente. En we publiceren informatie over de wijkconciërges. Voor team Dienstverlening is de informatievoorziening over zes processen verbeterd. We informeren inwoners nu beter over het proces. Tot slot is er een handreiking Bereikbaarheid vastgesteld. En er is een flyer gemaakt die beschikbaar wordt gesteld voor nieuwe medewerkers.

Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en)

Voor een goede dienstverlening aan ondernemers in Den Helder is er het afgelopen jaar de nodige coronasteun gegeven. Naast het beschikbaar stellen van financiën voor de jutterpas zijn er ook geen precariogelden geïnd. Tevens zijn de mogelijkheden voor de terrassen verruimd en hebben ondernemers de mogelijkheid gekregen voor uitstel van betalen van de belasting. Horecaondernemers hebben daarnaast nog een extra tegemoetkoming in hun vaste lasten gekregen.

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:28:08 met de export van 02/24/2023 09:22:36