Bestuurlijke vernieuwing

Doelen

1.4 De gemeente Den Helder trekt gemakkelijker nieuwe personeel aan en houdt bestaand personeel beter vast.

Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken?

Gemiddeld aantal vacatures binnen de gemeente Den Helder.

Waarde 2021: 70

omschrijving indicator:

Bron: gemeente Den Helder en Personeelsmonitor A&O fonds

(extra) toelichting indicator:

Wat hebben we ervoor gedaan?

Activiteit 1.4.1

We investeren in de ontwikkeling van de medewerkers.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

In 2021 hebben we extra budget toegevoegd aan het reguliere opleidingsbudget. We zagen een forse wens tot investering vanuit de teams ten opzichte van voorgaande jaren. We hebben onder andere ingezet op organisatieontwikkeling, persoonlijk leiderschap, omgaan met werkdruk, begrijpelijk schrijven, training omgevingswet, I-bewustzijn en agressie-weerbaarheidstraining.
Daarnaast hebben we het online leerplatform GoodHabitz toegevoegd. Iedere medewerker kan hier gebruik van maken. We hebben de wensen vanuit teams vanuit de inventarisatie verplichte opleidingen gehonoreerd zonder dat dit het ten koste is gegaan van de hoogte van de budgetten per team in vergelijking met 2020, voor onder andere de individuele wensen van medewerkers.
Het gestelde doel voor het online leerplatform GoodHabitz (namelijk: meer dan 30% van de medewerkers heeft een training gevolgd via GoodHabitz) is ruim behaald: dat is in vergelijking met andere organisaties een heel mooi resultaat.

Door corona hebben we centrale klassikale trainingen omgezet naar online klassikale trainingen, We zien dat er minder gebruik wordt gemaakt van de aangeboden klassikale online trainingen, in vergelijking met fysieke trainingen. Door het uitstellen van de Omgevingswet is een gedeelte van deze trainingen uitgesteld naar 2022.

In 2021 is het online Springplankfestival geweest. Het doel van het festival was om medewerkers op een leuke manier bewust te maken van het nut en de noodzaak van duurzame inzetbaarheid en de mogelijkheden die zij hebben en zelf kunnen pakken (regie). Huidige partners (trainers en coaches) vulden de podia, aangevuld met inspiratie van buitenaf en van binnenuit (eigen medewerkers).  Zo is inzichtelijk gemaakt wat er allemaal mogelijk is. Dit draagt ook bij aan het binden en boeien van onze medewerkers.

Activiteit 1.4.2

We verbeteren de arbeidscommunicatie en starten een wervingscampagne in lijn met de programmalijn We zetten Den Helder “in de markt” in het kader van Helders Perspectief.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Onze arbeidsmarktcommunicatie is verbeterd. Het begeleidingstraject op arbeidsmarktcommunicatie is in juni 2021 afgerond. De gemeente Den Helder is als werkgever prominenter in beeld gebracht. Dit is gerealiseerd door het delen van werkervaringen van eigen medewerkers en het zichtbaar maken van verschillende werkzaamheden en projecten bij de gemeente Den Helder. De vacatures zijn aansprekender qua tekst en opmaak. Ze zijn nu goed vindbaar op de sociale kanalen.
Tot slot zijn er ook abri’s en andere borden benut voor onze arbeidsmarktcommunicatie in de gemeente Den Helder.

In het laatste kwartaal van 2021 is een vervolg ingezet door HR en Communicatie op het verder ontwikkelen van een arbeidsmarktstrategie. Hier wordt in 2022 een vervolg aan gegeven.

Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en)

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:28:08 met de export van 02/24/2023 09:22:36