4.4 Meer mensen bezoeken Den Helder en maken gebruik van het aanbod van cultuur en natuur in en om de stad. |
|---|
Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken? |
Aantal bezoekers per jaar aan Marinemuseum, Reddingmuseum, fort Kijkduin/Atlantikwall museum. |
Waarde 2021: 161.361 |
omschrijving indicator: |
(extra) toelichting indicator: |
Wegens coronamaatregelen een groot deel van het jaar gesloten. Waarde 2021: 161.361 |
Aantal bezoekers per jaar aan bezoekerscentrum De Helderse Vallei. |
Waarde 2021: 73.000 |
omschrijving indicator: |
(extra) toelichting indicator: |
Wegens coronamaatregelen een groot deel van het jaar gesloten. |
Wat hebben we ervoor gedaan? |
Activiteit 4.4.1 |
Beheren, behouden en ontwikkelen van cultureel erfgoed, onder andere door ondersteuning van de stichting Erfgoed Den Helder. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Er is subsidie verstrekt aan Stichting Erfgoed Den Helder voor het onderhoud aan Fort Kijkduin en de verdere professionalisering van de organisatie (onder andere door het opstellen van een marketingplan). Het streven is dat er in 2022 meerjarige subsidieafspraken worden afgesloten. Daarnaast is de Omgevingsvisie Stelling Den Helder uitgewerkt. Deze wordt in 2022, als één van de bouwstenen van de totale Omgevingsvisie Den Helder, aan de raad voorgelegd ter besluitvorming. Tot slot zijn er enkele nieuwe monumenten aangewezen en in procedure gebracht, deze procedures worden half 2022 afgerond. |
Activiteit 4.4.2 |
Opening vogelasiel bij De Helderse Vallei en verplaatsing van locatie Dierenambulance naar De Helderse Vallei. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Het definitieve schetsontwerp is vastgesteld. De aannemer is gekozen. Er ligt een aangepaste planning i.v.m. de vergunningsprocedure. We zijn met het bestuur in overleg over hoe we de huidige (werk)omstandigheden in het Vogelasiel kunnen verbeteren. Hiervoor bieden wij technische ondersteuning. Inmiddels zijn er portacabins geplaatst om het ruimte-/ en onderhoudsprobleem van de bestaande gebouwen op te lossen. |
Activiteit 4.4.3 |
Profileren van cultuur en natuur van Den Helder in toerisme en bij mogelijke werknemers van bedrijven in Den Helder via citymarketing. |
Toelichting activiteit |
Wat hebben we tot nu toe gedaan |
Via het Helders Perspectief wordt Den Helder op de markt gezet voor mogelijke werknemers (zie doel 3.2). Daarnaast richt Citymarketing zich blijvend op de promotie en marketing van Den Helder, waarbij cultuur en natuur specifiek als aandachtspunt en als onderscheidend vermogen wordt gepositioneerd. |
Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en) |
