Leefbare gemeente

Doelen

4.5 Onze inwoners zijn hoger opgeleid, hebben toegang tot beter onderwijs, wat beter aansluit op de arbeidsmarkt.

Hoe gaan we meten of we dit doel bereiken?

Minder vroegtijdige schoolverlaters.

Waarde 2021: 2,3

omschrijving indicator:

(extra) toelichting indicator:

Landelijk is het aantal vroegtijdig schoolverlaters (vsv) gestegen van 22.766 naar 24.385. Een stijging van 0,15%.
In onze RMC-Regio is het aantal stabiel gebleven (een feitelijke stijging van 0,04%, één vsv'er meer).
Er zijn grotere verschillen op het niveau van onderwijssectoren: een lichte afname in het VO, een sterke afname in het vavo en een sterke toename in het mbo.

Onze regio laat betere resultaten zien dan landelijk als het gaat om terugleiden naar onderwijs en/of naar werk.  Op twee punten is de trend in onze regio negatief: het aantal vsv'ers dat na een jaar nog vsv is stijgt, waar het landelijk licht daalt. Het aantal vsv in onze regio dat gaat werken daalt, waar het landelijk stijgt. Positief is dat het aantal vsv in onze regio dat wordt teruggeleid naar onderwijs stijgt, waar dat landelijk juist weer daalt.

Omdat de landelijke en regionale cijfers en effectrapportages zijn vertraagd, kan er op dit moment nog geen goede duiding worden gegeven. Deze verwachten we in Q2 van 2022.

Wat hebben we ervoor gedaan?

Activiteit 4.5.1

We organiseren voorlichting en lessen bij het ROC voor jongeren en hun ouders op scholen over het betalen van het school- en boekengeld.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Ideeën en de wijze hoe de voorlichting op scholen het beste aan te pakken zijn ontwikkeld. Vanaf het schooljaar 2020-2021 is afgesproken dat een vrijwilliger van de informatiewinkel de spreekuren zal draaien. Door Corona is er vertraging in de uitvoering.

Moneyways geeft sinds januari lessen over geldzaken aan o.a. de onderbouwklassen.

Activiteit 4.5.2

Methodische aanpak schoolverzuim wordt uitgevoerd.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Methodische aanpak schoolverzuim (MAS) wordt uitgevoerd door de leerplichtambtenaren. Door regionale intervisie worden verbeteringen aangebracht in het systeem of in het proces. Dit is een doorlopend activiteit.

Activiteit 4.5.3

Doorlopende lijn in aanpak jongvolwassenen 16-27 jaar, onder andere met de aanpak Jeugd Werkt!

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Het plan ‘wat je aandacht geeft groeit’ is als bijlage bij het Uitvoeringsplan Participatie 2021-2022 in april 2021 vastgesteld door het college en in mei 2021 gepresenteerd aan de raadscommissie .In dit project zijn jongeren zonder startkwalificatie en een laag inkomen die nog niet in beeld zijn bij de gemeente, benaderd en gewezen op de mogelijkheden van hulp en ondersteuning via het Jongerenpunt.

Activiteit 4.5.4

Om de kwaliteit van het onderwijs te stimuleren, dragen we bij aan de pilot van Scholen aan zee met betrekking tot verbreden en verlengen schooldag.

Toelichting activiteit

Wat hebben we tot nu toe gedaan

Scholen aan Zee heeft subsidie ontvangen voor het verbreden van onderwijs door het zoeken van samenwerking met partners in de stad. Vanwege het beperkte fysieke onderwijs zijn vooralsnog alleen de leerlinglounges op het lyceum en het JuniorCollege ingericht. Deze lounges zijn fulltime  gebruikt door leerlingen om zich te kunnen focussen op hun studie onder begeleiding van de onderwijsassistenten. Wij monitoren de pilot door regelmatig overleg met Scholen aan Zee.

Overige ontwikkelingen binnen het doel of de activiteit(en)

Deze pagina is gebouwd op 06/09/2023 14:28:08 met de export van 02/24/2023 09:22:36